Møde i udvalget d. 4. december 2017
3. Analyse af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2017-84993 Dok.nr.: 330-2017-735467 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalg og Økonomiudvalg
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for
analyse på det specialiserede børne- og ungeområde og på denne baggrund sende
kommentarer og anbefalinger til Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne
og tage fagudvalgets beslutning om fokusområder og udfordringer til
efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
Få analyseret velfærdsområderne hjemmepleje, sygepleje,
arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er
optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved
budgetforhandlingerne i 2018.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt
det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er
gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne
konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer.
Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold
til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere
og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og
arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder,
organisationen eksterne samarbejdsparter.
Ovnnævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser,
der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i
følgende principper:
·
Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes
behov, forskelligheder og historik dvs. analysernes forløb, fokus og output
kan blive meget forskelligt
·
Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets
ledere, medarbejdere og brugergrupper
·
Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt
delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
·
Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne
give værdi, kommer nye øjne på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang
tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
·
Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i
analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte
områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med
bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og
udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, ØU og byråd.
Center for Børn og Familie peger på følgende fokusområder og
udfordringer, der bør omfattes af analyse på det specialiserede børne- og
ungeområde:
Leverandøranalyse
Formålet er at afdække relevante
leverandører, der kan indgå i en samlet oversigt over mulige aktører relateret
til køb af foranstaltninger på børne- og ungeområdet.
Målet er at øge succesraten i valg
af rette tilbud til dækning af et givent behov.
Forventet effekt vil være, at der
på mere optimal vis kan etableres et relevant fagligt og økonomisk match mellem
behov og leverance.
Analyse af merværdiskabende
supplerende leverancer til en plejefamilieanbringelse
Formålet er at afdække, hvilke
merværdiskabende supplerende leverancer, der kan styrke en
plejefamilieanbringelse.
Målet er at styrke og opretholde
grundlaget for en plejefamilieanbringelse, og dermed minimere sammenbrud i
anbringelser.
Forventet effekt vil være, at
plejefamilieanbringelser styrkes, således at anbringelsen kan fortsætte så længe,
der er en anbringelsesgrundlag. Og på en sådan måde, at barnet eller den unge i
højere grad bliver understøttet i sin udviklingsprogression.
Analyse af model for vederlagsbetaling for familiepleje
Formålet er at fastlægge en optimal model for vederlagsbetaling i familieplejeanbringelser.
Formålet er at fastlægge en optimal model for vederlagsbetaling i familieplejeanbringelser.
Målet er at designe en vederlagsmodel, der tager afsæt i den
målgruppe, der er repræsentative for anbringelsessager i Slagelse og som
sikrer sammenhæng mellem opgave og prisfastsættelse. Målet er supplerende at
skabe agilitet i forhold til, at der kan være behov for at supplere
plejefamilien med anden støtte end det at yde et ekstra vederlag.
Forventet effekt vil være, at de på nuværende tidspunkt 30 %
af områdets udgifter holdt på et i forhold til opgaven relevant udgiftsniveau.
Analyse af fordele/ulemper ved
etablering af intern leverandør af døgnophold og dagbehandling
Formålet er at afdække, hvilke
økonomiske og faglige rammer, der skal være til stede ved etablering af et
rentabelt internt døgn- og dagbehandlingstilbud.
Målet er at designe og beskrive et
forretningsmæssigt afsæt for etablering og drift af et kommunalt tilbud.
Forventet effekt vil være, at der
foreligger en beskrivelse af den optimale forretning både i forhold til
økonomi, målgruppe og organisationsmæssigt.
Samlet set vil de fire analyser
bibringe afsæt for en styrket faglig og økonomisk styring af centrale
udfordringer på børne- og ungeområdet. Analyserne tager afsæt i en vedvarende
udfordring relateret til det rette faglige og økonomiske match mellem behov og
leverance.
Af hensyn til tidshorisonten altså en forelæggelse af
resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 skal planlægningen
igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar
eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er
et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at
igangsætte denne tidligere.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
·
Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
·
Der kan tilføjes/fjernes principper
·
Uddannelsesudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og
udfordringer der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales, at analyserne gennemføres med afsæt i
områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og
udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne
senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Analyserne på det specialiserede børne- og ungeområde vil
realistisk set kunne igangsættes januar 2018 med henblik på fremlæggelse af
analyseresultater på udvalgets møde i maj måned 2018. Såfremt beslutning om
fokusområder afventer beslutning i det nye fagudvalg, vil analyserne kunne
igangsættes umiddelbart derefter og med tilsvarende forskydning i
fremlæggelse af analyseresultater.
Analyseresultaterne vil forventelig både have værdi for
budgetprocessen 2019 og for områdets aktuelle styringsbehov.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter, at de enkelte områder afsætter
ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs.
Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres.
Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne
skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer,
jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at gennemføre
forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet
med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer,
særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved
første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Vurderes løbende.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.
at Udvalget udpeger fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af
analyserne
2.
at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til efterretning
3.
at Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar
2018 og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.
at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 4. december 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Thomas Clausen (Ø)
Udvalget støtter op om de fire analyseemner med ønske om, at
"tidlig forebyggelse" indgår som et fokusområde på linje med de fire
øvrige.
Andet til fjerde "at" anbefales.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.