Møde i udvalget d. 4. december 2017

3.     Analyse af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-84993               Dok.nr.: 330-2017-735467                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalg og Økonomiudvalg
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyse på det specialiserede børne- og ungeområde og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne og tage fagudvalgets beslutning om fokusområder og udfordringer til efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”Få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje, arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer. Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder, organisationen eksterne samarbejdsparter.
Ovnnævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser, der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, ØU og byråd.
Center for Børn og Familie peger på følgende fokusområder og udfordringer, der bør omfattes af analyse på det specialiserede børne- og ungeområde:
Leverandøranalyse
Formålet er at afdække relevante leverandører, der kan indgå i en samlet oversigt over mulige aktører relateret til køb af foranstaltninger på børne- og ungeområdet.
Målet er at øge succesraten i valg af rette tilbud til dækning af et givent behov.
Forventet effekt vil være, at der på mere optimal vis kan etableres et relevant fagligt og økonomisk match mellem behov og leverance.
Analyse af merværdiskabende supplerende leverancer til en plejefamilieanbringelse
Formålet er at afdække, hvilke merværdiskabende supplerende leverancer, der kan styrke en plejefamilieanbringelse.
Målet er at styrke og opretholde grundlaget for en plejefamilieanbringelse, og dermed minimere sammenbrud i anbringelser.
Forventet effekt vil være, at plejefamilieanbringelser styrkes, således at anbringelsen kan fortsætte så længe, der er en anbringelsesgrundlag. Og på en sådan måde, at barnet eller den unge i højere grad bliver understøttet i sin udviklingsprogression.
Analyse af model for vederlagsbetaling for familiepleje
Formålet er at fastlægge en optimal model for vederlagsbetaling i familieplejeanbringelser.
Målet er at designe en vederlagsmodel, der tager afsæt i den målgruppe, der er repræsentative for anbringelsessager i Slagelse – og som sikrer sammenhæng mellem opgave og prisfastsættelse. Målet er supplerende at skabe agilitet i forhold til, at der kan være behov for at supplere plejefamilien med anden støtte end det at yde et ekstra vederlag.
Forventet effekt vil være, at de på nuværende tidspunkt 30 % af områdets udgifter holdt på et i forhold til opgaven relevant udgiftsniveau.
Analyse af fordele/ulemper ved etablering af ”intern leverandør af døgnophold og dagbehandling”
Formålet er at afdække, hvilke økonomiske og faglige rammer, der skal være til stede ved etablering af et rentabelt internt døgn- og dagbehandlingstilbud.
Målet er at designe og beskrive et forretningsmæssigt afsæt for etablering og drift af et kommunalt tilbud.
Forventet effekt vil være, at der foreligger en beskrivelse af den optimale ”forretning” – både i forhold til økonomi, målgruppe og organisationsmæssigt.
Samlet set vil de fire analyser bibringe afsæt for en styrket faglig og økonomisk styring af centrale udfordringer på børne- og ungeområdet. Analyserne tager afsæt i en vedvarende udfordring relateret til det rette faglige og økonomiske match mellem behov og leverance.
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at igangsætte denne tidligere.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Uddannelsesudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales, at analyserne gennemføres med afsæt i områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Analyserne på det specialiserede børne- og ungeområde vil realistisk set kunne igangsættes januar 2018 med henblik på fremlæggelse af analyseresultater på udvalgets møde i maj måned 2018. Såfremt beslutning om fokusområder afventer beslutning i det nye fagudvalg, vil analyserne kunne igangsættes umiddelbart derefter – og med tilsvarende forskydning i fremlæggelse af analyseresultater.
Analyseresultaterne vil forventelig både have værdi for budgetprocessen 2019 og for områdets aktuelle styringsbehov. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter, at de enkelte områder afsætter ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs. Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres. Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer, jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Udvalget udpeger fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af analyserne
2.    at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til efterretning
3.    at  Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar 2018 og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.    at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Thomas Clausen (Ø)
Udvalget støtter op om de fire analyseemner med ønske om, at "tidlig forebyggelse" indgår som et fokusområde på linje med de fire øvrige.
Andet til fjerde "at" anbefales.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.